walmart

وال مارت بزرگ ترين شرکت عمومي جهان در سال 2014  با بيش از 2 ميليون کارمند و بزرگترين فروشگاه زنجيره اي جهان مي باشد. در سال 2009 اين شرکت 51 درصد از فروش 258 بيليون دلاري خود را از طريق فروش خواروبار کسب کرده است. وال مارت بيش از 11000 فروشگاه در 27 کشور جهان تحت 55 نام مختلف دارد.

سياست ابتدايي اين فروشگاه در سال 1945، فروش ارزان محصولات با حجم بالاتر و سود کم تر بود. در ابتدا به دليل هزينه هاي بالاي اجاره و خريد شعبه ها، شرکت عقب نشيني هايي داشت اما به تدريج قادر به پيدا کردن تامين کننده هايي با قيمتي کم تر از ساير فروشندگان گشت. در سال اول فروش 45 درصد افزايش يافت و هر سال به فروش کل شرکت اضافه گشت. در 5 سال اول کار شرکت توانست شعبه هاي خود را به 24 عدد برساند. در 25مين سال تاسيس شرکت، تعداد شعبه ها به 1198 عدد رسيد.

در سال 1980 شرکت با هزينه 24 ميليون دلاري، ارتباط تمام شعبه هاي خود به شکل ارتباط دو طرفه ي صدا و اطلاعات و ارتباط يک طرفه تصويري با دفتر مرکزي خود برقرار کرد تا موجودي و فروش خود را در فروشگاه ها داشته باشد.در ان سال شرکت داراي بزرگترين شبکه ارتباط ماهواره اي دنيا بود. در سال 2005 تعداد شعب در امريکا چنان افزايش يافت که تنها در دورافتاده ترين نقاط کشور فاصله افراد با نزديک ترين فروشگاه والمارت  به 97 کيلومتر رسيد.

در سال 2005 شرکت براي کاهش هزينه هاي خود طرحي ريخت تا با هزينه 500 ميليون دلاري 25 درصد از مصرف سوخت کاميون هاي حمل بار را طي 3 سال کاهش دهد، و ظرف 10 سال آن را دو برابر کند،20  درصد از گاز هاي گلخانه اي را طي 7 سال کاهش دهد و ميزان مصرف انرژي در شعب خود را تا 25 درصد ظرف 3 سال کاهش دهد. همچنين 3 شعبه آزمايشي را با صفحه هاي خورشيدي تاسيس کرد، همچنين شرکت به اين سمت رفت که از فناوري هاي جديد براي يخچال ها و مخزن جوش هاي خود استفاده کند تا هزينه ها را کاهش دهد.  با تحقيقاتي که انجام شد شرکت براي کاهش هزينه هاي اضافي خود دريافت که با کم کردن بسته بندي محصولات مي تواند هزينه هاي خود را کاهش دهد، فقط با کاهش بسته بندي اسباب بازي هاي فروشگاه 4/2 ميليون دلار به طور مستقيم صرفه جويي مي شود.

وال مارت همچنين با تاسيس شرکت برق خود در تکزاس هزينه برق خود را با خريد عمده برق به صورت ارزان کاهش داد، همچنين برنامه دارد که در آينده بتواند به مشتريان تکزاسي خود برق بفروشد.

walmart

شرکت براي افزايش فروش خود تصميم گرفت شکل جديدي از مرکز هاي خريد را در سال 2006 احداث کند، به اين شکل که فروشگاه هاي جديد داراي کف چوبي، راهرو هاي عريض تر، بار سوشي، کافي شاپ و ساندويچ فروشي با wifi رايگان باشند و محصولات گران تر برقي و مشروبات الکلي گران تر و ساير کالا هاي لوکس در آنها به فروش برسد.

وال مارت همچنين غذا ها  و سبزيجات را به قيمت ارزان عمده در محله هاي کم درامد عرضه مي کند.اخيرا شرکت اعلام کرده که سعي ميکند با تامين کنندگاني قرارداد ببندد که محصولاتي سالم تر ارائه ميدهند،مثلا کم نمک تر و کم شکرتر باشند.

شعار فروشگاه براي 19 سال :”always low prices,always”

همیشه قیمتهای کمتر ، همیشه

شعار فعلي: “save money live better”

پول ذخیره کنید ، بهتر زندگی کنید

در سال 2011 شرکت اعلام کرد که سيستم جديد خود را ‘walmart to go’ که به مشتريان اين امکان را مي دهد که يک سري اقلام خاص مثل مواد غذايي و لوازم منزل را از طريق سايت سفارش دهند ، را راه اندازي مي کند.

در سال 2012 شرکت سيستمي راه انداخت تا از طريق mail مشتريان خود را با مبلق ماهيانه 7 دلار ثبت نام کند که در ماه 5 تا 8 نمونه غذا را براي امتحان به آنها تحويل دهد.

در سال 2006 والمارت تصميم گرفت تا دارو نيز به اقلام خود اضافه کند تا بتواند به قيمت عمده و ارزان ارائه دهد که در این زمینه نیز موفق ظاهر شد.

شرکت در سال 2008 تصميم گرفت تا يک سري فروشگاه کوچک احداث کند تا برنامه هاي خود را اول به صورت امتحاني در آنجا پياده کند و در صورت موفق بودن آنها را در فروشگاه اي بزرگ خود پياده سازي کند .

خدماتي که در  والمارت ارائه مي شوند، عبارت اند از: محصولات کشاورزي، دارو، لاستيک، عينک، عکاسي و آتليه، شعبه بانک، موبايل فروشي، فست فود، بعضا ايستگاه مترو و مک دونالد و پمپ بنزين.

به مرور زمان حدود 40 درصد از محصولات فروخته شده در والمارت به برندهاي خود شرکت تبديل شدند يا توسط خود شرکت به توليد کنندگان سفارش داده شدند.

سياست والمارت بر فروش انواع مختلفي از يک کالا با قيمت ارزان است. فروشگاه هاي والمارت همچنين از افرادي به نام خوش آمد گو در ورودي فروشگاه استفاده مي کند  و به طور مخصوص برای این کار تربيت شده اند.اين افراد آموزش ديده اند تا به خريداران کمک کنند تا اجناس خود را پيدا کرده و به سوالات آنان جواب دهند. والمارت هزينه اي از تامين کنندگان براي قرار دادن اجناس آنها در قفسه هاي خود نمي گيرد. در عوض بر فروش محصولات پرطرفدار تاکيد مي کند و به مدير شعب خود اجازه مي دهد تا محصولات کم طرفدار خود را از شعب خارج کنند و محصولات پرطرفدار را جايگزين کنند.

فروش وال مارت از طريق آنلاین روز به روز رو به افزاش است، 26 در صد از کل خريد خواروبار نيز از طريق اينترنت است.

سياست وال مارت در کشورهاي مختلف بنا به سليقه و فرهنگ مردم تغيير مي کند، به عنوان مثال دريافت که در کشور چين مردم تمايل به مصرف ماهي زنده دارند، پس درصدد برامد تا آکواريوم هايي در شعب تعبيه کند تا ماهي زنده را بتواند عرضه کند.

برگرفته از بیز واچ